Dominique is currently crossing the Intertropical Convergence Zone, better known to sailors as the Doldrums, a colloquial name for the low-pressure area that encircles the earth near the Equator where the northeast and southeast trade winds meet. The area is several hundred kilometres wide and is characterised by patches of dead calm punctuated by sudden squalls, storms and violent gusts of wind.
"This year, the Doldrums are active," said Dominique. "There are two layers of cloud making the situation quite complex to read. I have been working on how to get through this zone for several days now as my exit strategy will dictate the next stage of the race. I have also been working on the routing for my entry into the Southern Ocean as my decision in the Doldrums will have an impact on the long term as well."
Dominique's current position puts him among friends on the leaderboard. He has known Jean Le Cam and Mike Golding for many years and gets on very well with them both. "Mike's yacht is by the same designer as mine, but one generation younger and Jean is sailing Loïck Peyron's old boat which is also an excellent design," he explained.
While in the ranking the trio appears close together, the yachts are out of sight of one another. "We can't actually see each other and we haven't spoken, but I did communicate with Jérémie Beyou to tell him how sorry I was to hear about his keel. What has happened to him brought back some very bad memories I must admit," said Dominique. "Thankfully I can report that all is well on board Mirabaud. All my sails are in good condition and I haven't broken anything major."
Without slowing the boat down, Dominique spends approximately two hours a day on maintenance and fixing anything that needs attention. "I am very lucky to have a yacht that has been so perfectly prepared by my team, it really shows!"
Photo Credit: Thierry Martinez
La speranza è l’ultima a morire e con venti leggeri previsti per le ore finali lungo la costa della Bretagna verso la Vendée, Yoann Richomme sa che ogni possibilità va sfruttata fino all’ultimo. Nella foto l'Imoca di Jérémie Beyou (Charal)
Richomme recupera qualcosa su Dalin favorito dai venti ed ora è a sole 155 miglia. Tante corse in una, dal Nord Atlantico a Point Nemo. Nella foto Denis Van Weynbergh, skipper dell'Imoca D’Ieteren Group al 35° posto
A causa di una rottura è caduto in acqua il gennaker da testa d’albero (J0), quello usato per le arie leggere, sotto i 12 nodi
Sabato 25 gennaio 2025 si terrà a Varese la decima edizione di “Tra Legno e Acqua”, il più importante convegno nazionale dedicato al mondo delle imbarcazioni d’epoca, classiche, storiche e della marineria tradizionale
Eric Bellion, skipper di STAND AS ONE-Altavia, ha contattato il suo team questa mattina intorno alle 08:33 UTC per comunicare il fallimento della riparazione effettuata sull'attacco della sua vela J2
Le pessime condizioni meteo hanno reso impossibile una riparazione in mare ed Eric rischiava grosso, perché era a rischio anche la tenuta dell'albero. L'approdo alle Falkland è stato difficoltoso per il mare in tempesta
Ha attraversato la linea d'arrivo questa mattina, martedì, alle 07:24 UTC ma per avere il suo bagno di folla dovrà attendere il pomeriggio quando la marea si alzerà e potrà così risalire il canale de Les Sables d'Olonne tra due ali di tifosi entusiasti
La patente D1, il cosiddetto “patentino” diurno entro 6 miglia dalla costa, per potenze fino a 115 cavalli, rilasciabile anche ai sedicenni, è stato fortemente voluto e ottenuto da Confindustria Nautica