ORACLE TEAM USA 17 – the team’s AC72 racing yacht – capsized during training on Tuesday, Oct. 16, at approximately 3 pm PT on San Francisco Bay. All crew are safe. It was the boat’s eighth day on the water since the launch in August.
“We did something we had hoped we would never do, and that’s capsize an AC72,” said skipper Jimmy Spithill. “The most important part is that all the crew are safe, and no injuries.
“A big thank you goes to our shore team, our support crew and the U.S. Coast Guard as they were standing by,” Spithill said.
The team was training throughout the afternoon in San Francisco, with winds slowly building as the day progressed.
“We called for a bear-away as we were out training,” explained tactician Tom Slingsby. “The winds were blowing about 25 knots, and there was strong ebb current at the time. We started the bear-away, and as the boat accelerated it pitch-poled.
“We didn’t know what was going to happen with the new boat,” Slingsby continued. “When the nose went down, the wing hit and a few guys went in the water. We were unsure if the wing would snap, so we all climbed off the boat. Luckily, everyone is accounted for and no one was hurt. The wing is pretty badly damaged.
The boat and crew safely returned to the team base at Pier 80 early Wednesday morning, Oct. 17. ORACLE TEAM USA support boats were on hand throughout the training period, and they towed the AC72 from the capsize area near the Golden Gate Bridge back to the team base. The team is now assessing the damage.
“There’s no question this is a setback,” Spithill said. “It’s going to be a big test for this team. But, I’ve seen this team in a similar situation in the last campaign, before we won the America’s Cup. A strong team will bounce back, and this won’t stop us from winning the America’s Cup. Obviously, we’ve got a lot of work, and we have to look at our plan now. I’m still confident in the team we’ve got and we can go out and win again.
© Guilain GRENIER/ ORACLE TEAM USA
Parte il 2 maggio La Duecento, regata del CNSM che è quasi un preludio alla più impegnativa Cinquecento di inizio giugno. Una regata bella del suo ma anche una prova generale per tante barche prima di affrontare la più lunga regata dell'Adriatico
Classifiche congelate e Piero Gessa e Roberto Dessy si aggiudicano la regata nazionale Hobie Cat 16 al Windsurfing Club Cagliari. Nella classe Hobie Dragoon vincono Salemme e de Vergottini
Con un impressionante risultato di 10 primi su 11 prove, l’atleta del Windsurfing Club Cagliari Teresa Medde è nuovamente campionessa europea della classe Techno 293
Scirocco tra i 14 e i 22 nodi caratterizza le ulteriori tre prove. Tra gli Under 13 passa in testa Gabriele Lizzulli (CNV Argentario); l’ucraino in forze al CN Rimini mantiene saldamente il comando tra gli Under 17
OpenSkiff EuroChallenge: a Calasetta tre giorni spettacolari con sole e regate con vento da leggero a forte. Podi per Ucraina, Polonia e Italia
Da venerdì 25 a domenica 27 aprile in acqua oltre 130 iscritti per la tappa organizzata da CC Napoli e RYCC Savoia, valida quale selezione ai Campionati del mondo
Torna dal 22 al 25 maggio 2025 alle Grazie di Porto Venere, nel Golfo della Spezia, una delle più importanti manifestazioni dedicate alle vele d’epoca, già nota in passato con il nome di “Le Vele d’Epoca nel Golfo”.
Torna dal 16 al 18 maggio 2025 presso il porto turistico internazionale Marina Genova la terza edizione del Classic Boat Show, il Salone dedicato alla marineria tradizionale che si svolgerà in contemporanea a Yacht&Garden
Alla Fraglia Vela Malcesine oltre 350 barche sulla linea di partenza della Ilca Youth Easter Meeting, il classico appuntamento di Pasqua delle classi Ilca 4 e Ilca 6
Si terrà il 26 e 27 aprile a Forio d’Ischia la X edizione della ScheriaCup24, una regata a tempo che vedrà vincitore chi, nell’arco di 24 ore, effettuerà il maggior numero di miglia intorno all’isola di Ischia